Aanvragen van het visum - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Familie Wellink - WaarBenJij.nu Aanvragen van het visum - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Familie Wellink - WaarBenJij.nu

Aanvragen van het visum

Door: Angela

Blijf op de hoogte en volg Familie

09 November 2015 | Nederland, Eindhoven

Behalve woonruimte moeten we ook een visum regelen voor de Verenigde Staten. Dit vergt naast veel geduld nogal wat voorbereiding en leeswerk op diverse internetsites en forums, dit was nodig omdat helaas de hulp van Philips hierbij niet echt geweldig was. Het was extra lastig omdat Peter een L-1B visa nodig heeft omdat hij in de VS gaat werken, Ik als ‘spous’ mag op dit visum mee reizen maar moet wel alles zelf alsnog aanvragen. Omdat Joris ouder is dan 20 jaar moet hij zelf een eigen visum aanvraag doen, hij heeft B2-visum aangevraagd, het zogenaamde Business/Tourist visum. Kortom er komt heel wat bij kijken.

Wat moet je regelen?
A cover letter addressed to the U.S. Consulate General. Form G-28, Notice of Appearance as Attorney for Philips. Form I-129S. Philips’s letter in support of the petition describing your position in the United States and abroad. Copy of the Blanket L approval (Form 1-797) with the list of qualifying entities. Gelukkig hoefde Peter hiervoor alleen zijn diploma’s, cijferlijsten, uitreksel trouwacte, geboortebewijs, contracten etc aan te leveren echter wel allemaal vertaald door een beëdigd vertaler) , de rest deed Philips.

In juni zijn we dus begonnen met alles te verzamelen en aan te leveren maar uiteindelijk duurde het maanden voordat Philips alles rond had, dus de zenuwen liepen aardig op, omdat we gehoord hadden dat het aanvragen van het visum zelf (bij het consulaat) ook weken kon duren en december komt steeds dichter bij…..
Uit eindelijk kwam het pakket afgelopen vrijdag (6-11) uit Amerika aan in Nederland en konden we zelf aan de slag met het indienen van de officele aanvraag bij het consulaat. Omdat het allemaal nogal nauw komt, een streepje of cijfertje verkeert kan een afwijzing van het visum tot gevolg hebben, zorgde dit dus toch voor enige spanning en stress.

Op de site van het Amerikaans consulaat in Amsterdam staat in stappen welke acties je moet ondernemen voor de aanvraag. Hier staat ook vermeld wat je allemaal mee moet nemen en waar je nog meer aan moet denken.
1. Het DS-160 formulier Dit formulier dien je online in te vullen, voordat je de daadwerkelijk aanvraag doet. Het is erg belangrijk dat dit formulier volledig en uiteraard naar waarheid word ingevuld. Het zijn behoorlijk wat vragen, maar in principe niet al te moeilijk.
2. Pasfoto’s In het begin van het DS-160 formulier wordt er gevraagd een pasfoto te uploaden. Dit moet Amerikaans formaat zijn! Dit betekent dat dit 5x5cm moet zijn. Deze pasfoto’s hebben we bij een geode fotograaf laten maken, omdat de de achtergrond helemaal wit moet zijn!
3. Aanvraag visum/afspraak Consulaat. Na het afronden van het DS-160 formulier moesten we naar een site waar je de aanvraag doet. Hier moet je een account aanmaken. Je kon bij deze aanvraag evt een reispartner of echtgenoot toevoegen, dit maakte alles wat makkelijker omdat sommige informatie dan automatisch wordt overgenomen. Uiteraard volgt de betaling. Dit hele proces heeft van 18:00 tot 03:00 uur geduurd poeh, maar weer een stapje in de richting...

Dan moet je wachten op de bevestiging dat de betaling is ontvangen want daarna kan je pas een afspraak maken. De bevestiging kwam vrij snel maar het lukte ons niet om op de site van het consulaat een afspraak te maken dus hebben we het hele weekend gewacht tot we op maandag morgen het consulaat konden bellen. Maar surprise, suprise op maandagmorgen half 9 lukte het toch om een afspraak te maken en wat schetst onze verbazing de wachttijd is geen 2 weken maar, we kunnen dinsdag 10 november (morgen) al terecht voor het interview.

Het interview
Om tenslotte het visum in je paspoort te krijgen moet je naar Amsterdam toe voor een interview. Gelukkig stond op de site en forums die we van te voren hadden geraadpleegd veel informatie over dit interview. Er staan namelijk voldoende verhalen over afwijzingen van het visum en de rede hiervoor. De meest gehoorde afwijzing is de beperkte binding met Nederland. Oftewel, het consulaat wil weten wat je gaat doen in Amerika, maar nog belangrijker; welke redenen heb je om tijdig terug te gaan naar Nederland. Dit is een wat vaag begrip, maar je kan bewijst meenemen om dat aan te tonen. We hebben dus een heel pakket samengesteld dat we morgen meenemen naar het consulaat.
Wij hebben de volgende zaken klaarliggen als bewijslast;

Paspoort
, Pasfoto’s (5x5cm, witte achtergrond!!), Bevestiging voltooiing DS-160 formulier
, Bevestiging van de afspraak op consulaat
, Bevestiging betaling visum (€190,- p.p)
 Form I-129S, uitreksels huwelijksacte, geboortebewijs en het hele pakket van Philips.
De volgende keer vertellen we hoe het gesprek is verlopen en of het is gelukt om het visum te bemachtigen.

• 09 November 2015 - 19:04

Marie-José:

Dat wordt straks eerst bijkomen in Salina;-)
    Vergeet de foto's van Marene en Thomas en je ouders en je vrienden niet te laten zien morgen;, de beste redenen om terug te komen ;-D

Succes! X

• 10 November 2015 - 12:35

Nell:

Succes met elkaar, en ja je moet er wel iets voor doen, maar dan heb je ook wat, laten we maar zeggen. Ikzelf zou graag ook die kant is opgaan. Is helemaal weg. De taal goed eigen maken en ervaring opdoen daar. Enjoy it Xxx

Familie

Wij, Peter, Angela en Joris gaan van december 2015 t/m april 2016 naar Salina Kansas. Waarom? Omdat Peter daar gaat werken voor de Philips lichtfabriek in het kader van het Gemini project. Joris en Angela reizen mee en gaan zich storten in het Amerikaanse leven. Helaas kunnen Marene en Thomas niet mee mee maar gelukkig komt Marene in december en februari een aantal weken op bezoek en komen Thomas met Marleen een weekje langs om samen met ons het oude jaar uit en het nieuwe jaar in te luiden. Zo wordt het toch een beetje een familie ding... Omdat wij graag de familie en vrienden op de hoogte willen houden van onze belevenissen aldaar, hebben wij deze website aangemaakt. Via de verhalen op dit BLOG kan iedereen die het leuk vind meegenieten van onze avonturen in de VS.

Actief sinds 09 Nov. 2015